2008-07-02 10:05Pressmeddelande

Birgitta Simonsson ny vd på Bankgirocentralen BGC

null

Birgitta Simonsson har utnämnts till ny vd för Bankgirocentralen BGC AB. Birgitta Simonsson kommer närmast från Danske Bank Sverige. Hon efterträder under september Eva Gidlöf som blir affärsområdeschef i TietoEnators koncernledning. Birgitta Simonsson har lång och gedigen erfarenhet från bankverksamheten innefattande bland annat ansvar för såväl svenska som utländska betalningar. Närmast kommer hon från Danske Bank Sverige där hon sedan 2005 sitter i den svenska bankledninge

Birgitta Simonsson har lång och gedigen erfarenhet från bankverksamheten innefattande bland annat ansvar för såväl svenska som utländska betalningar. Närmast kommer hon från Danske Bank Sverige där hon sedan 2005 sitter i den svenska bankledningen som chef för Shared Services Sweden (administration, produktion och utveckling). Birgitta Simonsson har sedan 2005 varit ledamot i BGCs styrelse.

"BGC är en viktig del av det svenska banksystemets infrastruktur och Birgitta Simonssons kompetens och erfarenhet passar mycket väl in i bolaget och vårt samarbete med brittiska VocaLink, säger BGCs Styrelseordförande Nils-Fredrik Nyblæus. Nu gäller det att ta till vara alla nya möjligheter så att vi kan ge våra kunder ännu bättre erbjudanden i framtiden", fortsätter Nils-Fredrik Nyblæus.

"Betalningslösningar är en oerhört viktig fråga för både företag och privatpersoner. BGC har utfört sina leveranser av tjänster och produkter rätt, snabbt och säkert och ska fortsätta att hålla den mycket höga kvalitén. Det är ett förtroende som förpliktigar och möjliggörs av kompetent personal, samarbetet med VocaLink samt en konstruktiv dialog med våra kunder, de svenska bankerna", säger Birgitta Simonsson.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Nils-Fredrik Nyblæus, Styrelseordförande BGC, Tfn 08 - 221 900
Birgitta Simonsson, Tfn 0752 - 48 18 11
Kristina Westerlind, Informationschef BGC, Tfn 08 - 725 65 99

Om Bankgirocentralen BGC AB
Bankgirocentralen BGC AB erbjuder produkter och tjänster för clearing av betalningar, girering, elektronisk fakturering och säkerhet på Internet i Sverige. BGC är den centrala aktören i Sverige vid förmedling av betalningar och betalningsinformation mellan banker och bankkunder . Bankgirot är det enda girosystemet i Sverige som hanterar alla typer av betalningar oavsett bank. Varje dag förmedlar BGC bankgirotransaktioner till ett värde av 25-50 miljarder SEK. BGC ägs av SEB, Swedbank, Handelsbanken, Nordea, Danske Bank, SkandiaBanken, Kaupthing Bank Sverige och Länsförsäkringar Bank. För mer information, se www.bgc.se

Bankgirot är Sveriges mest erfarna fintechbolag och ett europeiskt clearinghus som levererat marknadsledande finansiell infrastruktur till banker, betalningsinstitut och företag sedan 1959. Genom innovativa lösningar inom betalområdet förmedlar Bankgirot idag 5 miljoner transaktioner på nära 60 miljarder kronor dagligen. Bolaget har omkring 260 medarbetare och omfattar de finansiella infrastrukturerna Bankgirosystemet och Betalningar i realtid. Bolaget utvecklar och förvaltar tjänster som Swish, Autogiro samt elektronisk identifiering och signering.