2016-10-28 13:51Nyheter

Swish ger svenskarna 2016-års bästa användarupplevelse

SwishSwish

Glada nyheter! Under årets inUse Award den 20 oktober, vann Swish priset ”Bästa användarupplevelsen”.

Juryns motivering till vinsten löd:

Att swisha har på ett självklart sätt blivit en del av Sveriges infrastruktur – och dessutom av vårt språk. Swish löser en mängd små friktioner i vardagen och har därför gjort livet enklare, roligare och effektivare för en bred allmänhet"

De nominerade finalisterna var Hygglo, Dramatify, Polisens multifråga, Touchtech Vendo, SJ:s nya mobilapp, Dreams, Vodeville, Kry, Swish och Försäkringskassans Beräkna underhållsbidrag

inUse Award är ett annorlunda designpris, vars fokus är att visa goda exempel på användbarhet och hela upplevelsen, inte enbart på utseendet. Företaget inUse har instiftat utmärkelsen för att lyfta fram svenska lösningar som gör användarnas vardag enklare och roligare.

Tjänsten Swish är ett samarbete mellan Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, Skandia, SEB och Swedbank med Bankgirot som leverantör av plattformen.

Plattformen, Betalningar i realtid, är det betalsystem som skapar möjligheter att hantera mängder av betalningsflöden i realtid och därmed erbjuder olika sätt att effektivisera befintliga och skapa nya betalningslösningar.


Om Bankgirot

Bankgirot är Sveriges mest erfarna fintech-bolag. Vi är ett svenskt clearinghus med snart 60 års erfarenhet av att leverera marknadsledande finansiell infrastruktur. Varje dag strömmar 5 miljoner transaktioner eller 66 miljarder kronor genom Bankgirots betalningssystem. Våra 270 medarbetare utvecklar Bankgirosystemet, Betalningar i realtid och PKI Services. Bankgirots system möjliggör bland annat Swish, Autogiro och elektronisk identifiering. Vi garanterar och digitaliserar den svenska betalmarknaden med tillstånd från Finansinspektionen.