På Bankgirots kundservice går telefonerna varma varje vardag mellan klockan 9-19. En av dem som svarar på frågorna är Fadia Jaoulakh, en av Bankgirots mest erfarna medarbetare. Vi följde med henne på jobbet en förmiddag för att ta reda på vad som händer en dag på Bankgirots kundservice.
– Välkommen till Bankgirot, vad kan jag hjälpa dig med?
Fadia Jaoulakh svarar alltid på samma sätt, med glad och trevlig röst. Den här oktobermorgonen kommer det första samtalet från ett företag som ska fusionera två bolag och vill flytta över kundernas medgivande om autogiro från ett bankgironummer till ett annat. Fadia förklarar att det inte går att flytta på det vis som kunden skulle önska sig.
– Då måste ni göra det manuellt och ta bort de medgivanden ni vill flytta och sedan koppla nya medgivanden till det nya bankgironumret, förklarar hon.
Bankgirots kundservice:
• Tar hand om cirka 850 ärenden varje vardag
• Runt 45 personer servar bankers medarbetare och kunder
Nästa samtal kommer från en bank vars kund saknar information om en transaktion. Fadia letar i historiken, hittar informationen och skickar sedan om den till kunden. Härnäst ringer en tjänsteman på ett bankkontor som har problem med att logga in i en av Bankgirots tjänster. Även hon får hjälp innan Fadia kopplar fram nästa samtal. Det är en vanlig dag på kundservice, helt enkelt.
Eller enkelt, det verkar jobbet verkligen inte vara för den som inte är insatt. Det finns många tjänster och system som medarbetarna på kundservice behöver hantera för att kunna hjälpa kunderna och det tar tid för nya medarbetare att behärska dem alla. De första veckorna sitter nyanställda tillsammans med en erfaren kollega och medlyssnar. Sedan kan man börja svara i telefon själv, under handledning. Och även de mest erfarna medarbetarna tar hjälp av varandra; samarbetsklimatet är välutvecklat på kundservice och man trivs med att jobba tillsammans och hjälpa varandra.
Det händer alltid jättemycket kring löneutbetalningsdagen eftersom Bankgirot ser till att de flesta i Sverige får sin lön på kontot.
Fadia Jaoulakh kom till Bankgirot som sommarjobbare redan 1983. Direkt efter studenten sökte hon och fick jobb på Bankgirot samtidigt som hon läste ekonomi parallellt.
– Det har ändrats mycket genom åren, konstaterar Fadia som haft en rad olika roller inom organisationen.
Och hon trivs fortfarande lika bra. Nuförtiden har medarbetare på kundservice möjlighet att arbeta hemifrån, om än inte alla på samma gång. Att kunna prata och ställa frågor till varandra är viktigt, och det görs onekligen enklast när man är i närheten av varandra. Förutom att svara på kundsamtal i telefon kommer ärenden in via mejl. Och minst en person är alltid schemalagd för att hålla koll på att allt är som det ska med betalningsfilerna som kommer till Bankgirot. En mycket viktig uppgift! När det är dags för löneutbetalningar har kundservice det särskilt hett om öronen.
– Det händer alltid jättemycket kring löneutbetalningsdagen, berättar Fadia.
– Det är eftersom Bankgirot ser till att de flesta i Sverige får sin lön på kontot. För att inte tala om alla betalningar som sker via autogiro i slutet av varje månad.
Alla förfrågningar om dessa och andra bankgirotjänster är det som vardagen på Bankgirots kundservice består av. En vardag som bidrar till att serva och säkra betalsverige.
Några av de vanligaste frågorna till kundservice:
- Hur stoppar eller ändrar jag en löneutbetalning eller leverantörsbetalning?
- Jag ska byta bank men vill ha kvar alla mina medgivanden till Autogiro. Hur gör jag då?
- Hur avslutar jag en betalares medgivande till Autogiro?
Svaren och fler frågor hittar du på Bankgirots hemsida.
Bankgirot är ett svenskt clearinghus med över 60 års erfarenhet av att leverera marknadsledande finansiell infrastruktur. Varje dag strömmar 8 miljoner transaktioner eller 76 miljarder kronor genom Bankgirots betalningssystem. Våra 160 medarbetare säkerställer system som möjliggör bland annat Autogiro, e-faktura och Swish. Vi garanterar den svenska betalmarknaden med tillstånd från Finansinspektionen.